Inför din skolstart

Veckan innan skolstart kommer du få information hemskickad till dig. Det är bland annat kontrakt som ska fyllas i och ta med till skolan för att kunna hämta ut den dator som du får låna under dina år hos oss. Håll utkik i din brevlåda!

Du får ditt busskort första dagen i skolan. Till skolan kan du åka på ditt antagningsbesked. Logga in i Dexter och skriv ut ditt färdbevis.

Tid och plats för samling, 15 augusti 2023

Frågor och svar inför skolstart

Alla elever som är folkbokförda i Askersund, Hallsberg och Laxå kommuner och som är under 20 år har rätt till ett gymnasiekort. Du behöver inte ansöka om gymnasiekortet. Elever som går på/börjar på Alléskolan får sitt gymnasiekort första skoldagen. Elever som börjar andra skolor i Örebro län får sitt busskort på den skolan.

Innan du fått ditt busskort kan du åka på det färdbevis som du kan skriva ut i Dexter (samma som du fått ditt antagningsbesked).

Det är viktigt att du kommer till uppropet (skolstarten) på den utbildning du blivit antagen till, annars riskerar du förlora din plats.

Skulle du bli sjuk eller av andra orsaker inte kan närvara första dagen måste du höra av dig till oss. Ring 0582-35 500 eller maila alleskolan@alleskolan.eu.

Den första dagen får du träffa dina nya klasskompisar och dina lärare. Vi samlas först programvis för gemensam information, sedan delas ni upp klassvis. Ni kommer ni att spana in skolan, kolla var programmet håller till på skolan och lära känna varandra i klassen.

Under de första dagarna kommer ni att få era elevskåp och era datorer som ni ska låna under tre år på gymnasiet.

Du behöver ta med dig den plastmapp med avtal (påskrivna av dig och vårdnadshavare) som du fått utskickad en vecka innan skolstart. Detta för att redan första dagen kunna kvittera ut din dator, skåpnyckel och för de högskoleförberedande programmen, en särskild miniräknare.

Precis innan skolstart jobbar vi för fullt med att sätta ihop klasserna och bygga schemat klart. Vem som ingår i vilken klass beror på olika val som eleverna har gjort. Som t.ex. vilket profil eller inriktning du har valt. Hur schemat ser ut beror på vem som går i vilken klass. Så därför kommer ni inte få schema och klasslista förrän skolan börjar.

Du kan ringa växeln (0582-35 500) så guidar vi dig vidare till rätt person. Du kan också söka fram rätt person i elevhälsan här på hemsidan.

Frågor om antagningen

Gymnasieantagningen i Örebro län sköter all antagning till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. Har du frågor om antagningen eller behöver göra ett sent ändringsval så är det till dem du vänder dig. Telefon: 019-21 10 00 Servicecenter, (begär Gymnasieantagningen) Telefontid: kl. 10–12

Vi har id-kort på skolan

På Alléskolan har vi personliga ID-kort för att vi ska kunna identifiera elever och personal. Under de första dagarna av din skolstart kommer vi att fotografera dig för ID-kortet och inom någon vecka får du ditt ID-kort.