Om skolan

Alléskolan är Örebro läns största skola med våra cirka 1500 elever och med en stor skola kommer många fördelar. Vi har Örebro läns bredaste utbud av såväl yrkes- som högskoleförberedande program. Det innebär att vi kan erbjuda många olika kurser så att vi har något för alla.

På skolan finns kunniga och engagerade lärare som hjälper dig att nå dina mål. Vi ger dig möjligheter att plugga smart genom utbildning i studieteknik. Vi erbjuder en omfattande stöd- och handledningsverksamhet. Alla elever har en egen läsplatta eller laptop under studietiden.

Alléskolans arbetsklimat är öppet, respektfyllt och utvecklande. På Alléskolan erbjuder vi intressanta Introduktionsprogram och vi har anpassade utbildningar för elever med Asperger syndrom eller högfungerande autism. Vi har också en väl utvecklad gymnasiesärskola med individuellt program samt nationella program.

Vår vision

Trygghet

Alléskolan attraherar med sina kännetecken trygghet, tillit, delaktighet, tillgänglighet, integration och acceptans.

Möjligheter

Alléskolan erbjuder goda möjligheter inför framtiden genom att ha länets bredaste utbud av utbildningar som kännetecknas av högsta kvalitet och nytänkande.

Kvalitet

Alléskolan är känd för sin höga kvalitet på utbildning, samt kompetens.

Kunskap

Alléskolan är känd för sina utbildningar som genom individanpassad undervisning ger hög måluppfyllelse.

Kombinera dina studier med idrott eller musik

Är du idrottsintresserad kan du välja mellan ett flertal idrottsprofiler (LIU). Vi har även nationella idrottsutbildningar (NIU) för bågskytte, fotboll och orientering. Är du artistiskt lagd kan du välja estetiska ämnen, eller kanske gå studieförberedande program med musikestetisk profil. Vill du studera som lärling så finns en rad lärlingsutbildningar inom bygg och anläggning, fordon och VVS.

Elever och personal trivs på Alléskolan, Sydnärkes pulserande och populära gymnasiecampus – en smältdegel av utbildning, aktiviteter och gemenskap. Att elever trivs och mår bra är viktigt för att de ska kunna lära och prestera i skolan. Inom elevhälsan på Alléskolan finns det flera olika professioner. Med deras bred på kompetens, närhet, stöd och goda relationer bidrar de till att elever mår bra, både fysiskt och psykiskt.

Vi är en modern skola

Under de senaste åren har skolan genomgått stora renoveringar och nybyggnationer och vi har bl.a. moderna laborationssalar, fullt utrustade musikstudios, modernt restaurang- och livsmedelskök samt elevutrymmen med tillgång till trådlöst nätverk och sittgrupper för studier och fika samt trivsamma cafeterior. Sedan våren 2016 har vi dessutom en helt nybyggd skolgård. Vår uppskattade skolrestaurang serverar tre olika rätter varje dag. Vi har också ett populärt skolbibliotek med kunnig personal.